ZAJEČAR, (foto: I. Mitrović) Novinari iz istočne Srbije, njih dvadesetak iz onlajn medija, prisustvovali su danas edukativnoj radionici o primeni nove regulative o zaštiti podataka o ličnosti (GDPR).

Učesnici radionice su sa stručnjacima  Share fondacije Bojanom Perkovim i Petrom Kalezićem analizirali kako se njihovi sajtovi „ponašaju“ u svetlu novih regulacija i šta je ono na šta treba da obrate pažnju pri skupljanju podataka o ličnosti, odnosno, kako da sačuvaju baze podataka od neželjenih posledica.

Objašnjeno je da se GDPR ne odnosi samo na novinarski posao i prikupljanje podataka uz pomoć „cookies“, već i na baze podataka i razne druge oblasti poslovanja koji skladište naše privatne podatke.

Predavači su pokušali da odgovore na osnovno pitanje – hoće li se novim zakonima zaustaviti trgovina ličnim podacima, s obzirom da je u svetu poznato da su, u vrednosnom smislu, “ podaci nova nafta”. Posebna pažnja posvećena je temi – Zaštita ličnih podataka i novinarski izuzetak.

„Kod nas primena novog Zakona o zaštiti podataka o ličnosti počinje u avgustu ove godine. Nova regulativa, između drugog, predviđa i potencijalno visoke kazne za nepoštovanje određenih odredbi. Po svoj prilici, tumačenja ovog zakona ugledaće se na primenu evropskog propisa koji podrazumeva “da je zaštita ličnih podataka temeljno ljudsko pravo”. Zanimljivo je i da svako ima bezuslovno pravo na ispravku netačnih i dopunu nepotpunih podataka. Tu je i niz drugih prava građana, od prava na informisanost i na uvid do prava na brisanje, zaborav i prigovor. Posebno je važan novinarski izuzetak, jer je sakupljanje podataka bitan deo novinarskog posla. Ipak, položaj novinara koji poštuju pravne i profesionalne standarde ne bi trebalo značajnije da se menja“, naglešeno je na današnjoj edukaciji.

Urednici onlajn medija su dobili preporuku da na svojim sajtovima postave objavu o korišćenju „kolačića“ na sajtu, sa linkom do detaljnijih informacijama i uslovima o zaštiti podataka.

Zvonko Damnjanović, uz GDPR bliže EU

Vlasnik i urednik Medija centra u Boru Zvonko Damnjanović, smatra da će zakonska regulativa o zaštiti podataka o ličnosti osnažiti naše medije sa aspekta kontrole podataka a koje smo do sada možda nesvesno skupljali o ličnostima.

„Novim zakonom ćemo imati jasan odnos o tome šta smemo a šta ne, i da na taj način kroz GDPR budemo sastavni deo Evrope“, smatra Damjanović.

Igor Mitrović, urednik web sajta bor030.net zaključuje da je nova zakonska regulativa zapravo okrenuta korisnicima, zbog čega će taj odnos mediji morti da koriguju.

Igor Mitrović: Više posla za medije na dobrobit korisnika

„Novi zakon je dobar jer će mediji morati da budu fer prema korisnicima, u smislu da ćemo morati tačno da navedemo koje ćemo podatke morati da koristimo u službi praćenja posete ili reklamiranja. Ovaj proces će kod medija izazvati veću angažovanost i nateraće nas da budemo obazriviji prema prikupljanju podataka, ali mislim da je to dobra stvar“, rekao je Mitrović.

Radionicu u Zaječaru su organizovali Asocijacija onlajn medija (AOM), u saradnji sa partnerima iz USAID Projekta za održivost medija i Medija reform centra Niš, a uz stručnu podršku Share fondacije. Trening će biti u narednim danima održan u Nišu i Čačku.