NOVI SAD, (foto:AOM) Mediji koji danas u Srbiji rade u onlajn okruženju, često nisu svesni koliko podataka uzimaju od svojih korisnika i čitalaca svaki put kada oni dođu po informacije na njihove veb sajtove i internetske platforme, jedan je od zaključaka radionice o primeni nove regulative o zaštiti podataka o linosti u Novom Sadu.

Učesnici ove radionice, koju je organizovala Asocijacija onlajn medija (AOM), u saradnji sa partnerima iz USAID Projekta za održivost medija i Medija reform centra Niš, mogli su sa stručnjacima iz Share fondacije da na licu mesta pogledaju kako se njihovi sajtovi „ponašaju“ u svetlu novih regulacija.

 

Kako je rečeno na radionici, tehnički je veoma jednostavno rešiti ove izazove, jer nisu svi „skupljači ličnih podataka“ loši. Neke od njih koristimo za analitiku, dok ostale koji sakupljaju podatke za druge svrhe, treba svesti na minimum, saveti su sa radionice.

Takozvani „cookies“ i ostale tehnologije za praćenje ponašanja i prikupljanje podataka o korisnicima interneta, najčešće u svrhe marketinga, za medijske radnike i novinare uskoro će morati da postanu stvari o kojima razmišljaju na dnevnom nivou, jer od avgusta u Srbiji počinje primena Zakona o zaštiti podataka o ličnosti, koji je usklađen sa Opštom uredbom o zaštiti podataka o ličnosti Evropske unije (GDPR).

Novinar i vlasnik popularnog novosadskog bloga „Znaš ti zašto“ Igor Mihaljević, rekao je nakon radionice da smatra da će primena novog zakona i GDPR pozitivno uticati na rad medija u Srbiji, jer će „povećati odgovornost“.

„Ako ništa drugo, ove regulacije će povećati odgovornost, transparentnost i nivo poverenja u odnosu čitalac – novinar. Sve zbog toga što će se pravila igre u vezi sa privatnošću i pravnih i privatnih lica, konačno biti dovedena u normalno stanje. Nakon radionice sada i na ličnom primeru vidim koliko još puno posla treba da uradimo. Na radionici su bile i kolege iz medija, ali i predstavnici nekih institucija koje prikupljaju i čuvaju podatke o ličnosti,, tako da je zaključak da treba što pre svi da se prepustimo tom pozitivnom toku, za svoje dobro“, rekao je Mihaljević.

U tom smislu, novi zakon i sam GDPR se ne odnosi samo na novinarski posao i prikupljanje podataka uz pomoć „cookies“, već i na baze podataka i razne druge oblasti poslovanja koji skladište naše privatne podatke.

Novinar potrala Fake News Tragač iz Novog Sada Milovan Nikolić, rekao je da smo u Srbiji već imali prilike da vidimo kako su velike baze podataka, koje su sadržavale i podatke o ličnosti građana, bile izložene javnosti i objavljene na javnim mestima, te da je i zbog toga donošenje novog zakona i primena GDPR veoma važna i hitna u našoj zemlji.

„Mislim da je ovo prvi, dobar korak ka uspostavljanju pravila o zaštiti podataka, ali to su pravila u okviru kojih ćemo moći da se krećemo prilikom obavljanja naših novinarskih dužnosti, ali i drugih poslova“, rekao je on.

Radionicu u Novom Sadu su organizovali Asocijacija onlajn medija, u saradnji sa partnerima iz USAID Projekat za održivost medija i Medija reform centra Niš, a uz stručnu podršku Share fondacije. Trening će biti u narednim danima održan i u Beogradu, a zatim i u Nišu, Zaječaru i Čačku.